V budoucnu může být nedostatek transplantačních orgánů, na vině budou autonomní vozy

Autonomní řízení je zcela jistě něčím, co bude v budoucnu hrát jednu z hlavních rolí na mapě automobilových technologií. V současné době je vývoj tohoto odvětví v plném proudu a první společnosti se snaží o to, aby byl právě jejich systém tím nejdokonalejším a nejbezpečnějším řešením na trhu. Ať už se jedná o řešení Tesla Motors, které je pravděpodobně nejdál, nebo ostatních konkurenčních společností, autonomní řízení je něco, o čem se bude v následujících letech často mluvit. S touto technologickou novinkou ovšem přichází mnoho dopadů, které s ní na první pohled nemusí ani souviset. 

V posledních dnech se na webu řeší zajímavá teoretická myšlenka. Rozvoj a zdokonalování autonomního řízení se logicky projeví na tom (nebo by se k tomuto mělo postupně dospět), že bude na silnicích čím dál tím méně nehod. Méně nehod přímo souvisí s úmrtností zúčastněných osob a jakkoliv morbidně to může znít, jsou to právě oběti dopravních nehod, kteří tvoří značnou část dárců orgánů. Pokud se tedy výrazně omezí nehodovost, můžeme očekávat pokles dostupných orgánů k transplantaci.

Pokud se zaměříme na situaci v USA, kde máme k dispozici velmi přesná data, vše je vlastně naprosto jasné. Každý rok v Americe zemře zhruba 6 500 lidí na to, že se nedočkají orgánů, které akutně potřebují. Zhruba stejně velká skupina lidí se transplantace nedočká proto, že jednoduše čekají příliš dlouho a jejich zdravotní stav jim operaci již nedovolí. Jak s tímto problémem souvisí autonomní řízení?

V USA na silnicích zemře zhruba 35 tisíc lidí ročně. V současné době pochází jeden z pěti darovaných orgánů právě od obětí dopravních nehod. Pokud se má v budoucnu výrazným způsobem snížit nehodovost na silnicích, a ve finále tak počet úmrtí, objevuje se problém, který ještě více přispívá k akutnímu nedostatku dárcovských orgánů.

V rámci tohoto tématu jsou veškeré úvahy v absolutní teoretické rovině, ovšem i tak se jedná o velmi zajímavá data. Podle statistik z USA může za 94% dopravních nehod chyba řidiče. Pokud se podaří tyto chyby eliminovat (v nejideálnějším z nejideálnějších případů), může to znamenat až o 32 tisíc nehod méně (pokud bereme v potaz současný stav). Vzhledem k poměru zmíněném výše je pak finální dopad nasnadě. Je zcela jasné, že existence a širší rozšíření autonomního řízení je otázka budoucnosti, ovšem bylo by dobré se zabývat i takovýmito nepřímými důsledky, které se mohou časem vynořit jako velmi závažný problém.

Slate.com

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*